Zo heeft Den Haag onlangs de ‘Strategie mobiliteitstransitie’ gepresenteerd. Deze strategie omvat concrete project- en beleidsvoorstellen om de Hofstad in 2040 toekomstbestendig te maken. Het beleid voltrekt zich langs een viertal hoofdlijnen met daaraan gekoppelde (strategische) keuzes: de compacte stad, de menselijke maat, stadsvriendelijke vervoerswijzen en stoelt op een regionale context met mobiliteitshubs. Het vertrekpunt van alle maatregelen is de menselijke maat, vertelt Robert van Asten, wethouder Mobiliteit en Cultuur. "Iedereen moet toegang krijgen tot vervoer van deur-tot- deur en alle voorzieningen dienen binnen zo’n 15 minuten bereikbaar te zijn."
Home delivery voertuig
Een veelbelovende oplossing om steden efficiënter en duurzamer te kunnen bevoorraden betreft een home delivery voertuig voor slimme stadslogistiek dat Coxx Mobile Systems heeft geïntroduceerd. Deze onderneming werkt voortdurend aan modulaire, schaalbare en flexibele voertuiginnovaties en excelleert in het vervaardigen van ultra lage en lichtgewicht chassis. Coxx werkt inmiddels ook nauw samen met autofabrikanten en andere partijen aan (fabrieksmatige) oplossingen die de transitie naar zero emissie moeten versnellen, laat directeur Robert Cox in GO!Mobility weten. Een recent voorbeeld betreft een Multi modaal home delivery concept met afzetbare laadbakken. Deze zogeheten ‘Last Mile Boxen’ kunnen per voertuig of per boot aan de rand van de stad worden geplaatst en fungeren op die manier als een soort mini-distributiecentrum. De last mile is vervolgens per elektrisch Coxx voertuig of per e-bike af te leggen.
Omgekeerd ontwerpen
Om steden toekomstbestendig te maken pleit Frans Bekhuis, senior projectmedewerker van CROW, voor het hanteren van een ‘omgekeerde ontwerpmethodiek.’ Dit houdt in dat bij investeringen in stedelijke infra wandelen en fietsen voorrang krijgen op het OV, MaaS-oplossingen en het private autogebruik. Volgens hem is de auto qua verplaatsingen nog altijd het dominante vervoermiddel in de binnenstad. ‘Daar is de stad nooit op ingericht. Het gaat te ver om de auto uit de stad te jagen, maar het zou wel een oplossing zijn om die autoluw te maken. Het OV, deelplatformen (fietsen, scooters en auto’s) of combinaties daarvan, denk aan ketenmobiliteit, zijn goede alternatieven. Het is belangrijk dat er dan ook (mobiliteits)hubs komen, zoals eveneens in het coalitieakkoord is opgenomen. Hubs kunnen zorgen voor meer verblijfskwaliteit op straat en ze bevorderen de keuzemogelijkheid voor bewoners en de sociale cohesie’, aldus Bekhuis.