Speed pedelecs kunnen een belangrijke rol spelen in de transitie naar duurzame mobiliteit, maar uiteenlopende regels binnen Europa belemmeren in sommige landen de acceptatie ervan. De studie van Mobycon en ZIV heeft de regels in kaart gebracht die gelden voor speed pedelecs in verschillende Europese landen.
Belangrijke vragen in het onderzoek waren: welke regelgeving geldt voor speed pedelecs in de onderzochte landen? Zijn er opvallende ongelukken? En waar zijn ze het veiligst om op te rijden en wat kunnen landen leren van elkaar?
Duidelijke regels nodig
Het onderzoek laat zien dat in alle onderzochte landen een uitdaging bestaat tussen het bevorderen van milieuvriendelijke, uitstootvrije mobiliteit en het beschermen van voetgangers en reguliere fietsers. Hoewel alle landen in de Europese Unie dezelfde voertuigcategorie (L1 e-B) hanteren voor speed pedelecs, zijn de regels over waar ze mogen rijden en hoe snel ze mogen gaan verschillend per land.
Acceptatie
Ook blijkt dat acceptatie van speed pedelecs in sommige Europese landen aanzienlijk sneller gaat dan in andere. Zo heeft Zwitserland bewezen dat goed doordachte regelgeving en een geschikte infrastructuur de basis kunnen vormen voor een bloeiende markt van speed pedelecs. Daarentegen leidden strenge beperkingen in Duitsland tot slechts een marktaandeel van 0,5% voor e-bikes in 2022.
Je kunt de complete studie in het Duits hier lezen. De Engelse versie is binnenkort beschikbaar.