Nieuws

Studie toont grote verschillen in regels en ervaringen met speed pedelecs in Europa

Het Nederlandse mobiliteits­adviesbureau Mobycon en de Duitse branche­organisatie ZIV hebben de eerste vergelijkende studie uitgevoerd naar de speed pedelec-markt in Duitsland, België, Denemarken, Nederland en Zwitserland. Europese regelgeving en de ervaringen met speed pedelecs blijken sterk te variëren van land tot land.

Studie toont grote verschillen in regels en ervaringen met speed pedelecs in Europa

Speed pedelecs kunnen een belangrijke rol spelen in de transitie naar duurzame mobiliteit, maar uiteenlopende regels binnen Europa belemmeren in sommige landen de acceptatie ervan. De studie van Mobycon en ZIV heeft de regels in kaart gebracht die gelden voor speed pedelecs in verschillende Europese landen.

Belangrijke vragen in het onderzoek waren: welke regelgeving geldt voor speed pedelecs in de onderzochte landen? Zijn er opvallende ongelukken? En waar zijn ze het veiligst om op te rijden en wat kunnen landen leren van elkaar?

Duidelijke regels nodig

Het onderzoek laat zien dat in alle onderzochte landen een uitdaging bestaat tussen het bevorderen van milieuvriendelijke, uitstootvrije mobiliteit en het beschermen van voetgangers en reguliere fietsers. Hoewel alle landen in de Europese Unie dezelfde voertuig­categorie (L1 e-B) hanteren voor speed pedelecs, zijn de regels over waar ze mogen rijden en hoe snel ze mogen gaan verschillend per land.

Acceptatie

Ook blijkt dat acceptatie van speed pedelecs in sommige Europese landen aanzienlijk sneller gaat dan in andere. Zo heeft Zwitserland bewezen dat goed doordachte regelgeving en een geschikte infrastructuur de basis kunnen vormen voor een bloeiende markt van speed pedelecs. Daarentegen leidden strenge beperkingen in Duitsland tot slechts een marktaandeel van 0,5% voor e-bikes in 2022.

Je kunt de complete studie in het Duits hier lezen. De Engelse versie is binnenkort beschikbaar.