De dag stond in het teken van verduurzaming van stedelijke mobiliteit en aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden werd het IenW gezelschap, bestaande uit Marion Smit, Kate de Jager, Tobias Wolters, Erik van den Eijnden en Lotte van der Werff, meegenomen op een mobiliteitstour langs ondernemers uit de elektrische bestelwagen, fiets en scooterindustrie.
Tribus
De toekomst is zero-emissie. Bij Tribus Group in Utrecht lieten Erik Henneken, Herman Rigterink en Tom van Steijn zien wat nodig is om elektrische- en waterstofbussen te maken voor Nederlandse personenvervoerders. RAI Vereniging maakte van de gelegenheid gebruik om de delegatie van IenW er nog eens op te wijzen dat bedrijfswagens zwaarder zijn door het batterijpakket of de brandstofcel en daardoor meestal boven de wettelijke 3.500kg grens uitkomen. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee waar zowel voor het personen- als goederenvervoer een passende oplossing moet worden gevonden. Het succes van de transitie valt of staat bij laagdrempelig gebruik.
Eye-opener
Niet alleen waren de genodigde gasten onder de indruk van de innovaties, maar ook van het belang van deze bedrijven voor de Nederlandse mobiliteitsindustrie. Tobias Wolters: “Het is een goede bewustwording om te realiseren dat we in Nederland ook een eigen mobiliteitsindustrie hebben. Nadat een bestelwagen van de fabrieksband rolt bij een bedrijf als VDL in Helmond, wordt het nog eens omgebouwd in bijvoorbeeld Utrecht door een bedrijf als Tribus“. Voor de meeste beleidsmakers van IenW was het bezoek een ‘eye-opener’: Erik van den Eijnden liet bijvoorbeeld weten na het bezoek aan Tribus met nieuwe ogen naar lichte bestelwagens te kijken.
Urban Arrow
De elektrische bakfiets is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Een van grootste producenten is Urban Arrow. Bij dit bedrijf werd onder meer gesproken over de snelle groei van cargo bikes die in de groeiende behoefte aan schone stedelijke distributie van pakketjes voorzien. Anderzijds zorgt de groei van het aantal (grotere) voertuigen op het fietspad ook voor uitdagingen. Hoe gaan wij hier mee om? Frank Oudegeest, director B2B van Urban Arrow belichtte de verdere doorontwikkeling van de elektrisch bakfiets. Hierbij worden inzichten en ervaringen uit de fiets-, auto- en scooterbranche optimaal benut bij het ontwikkelingsproces. Kate de Jager liet weten het geweldig te vinden dat Urban Arrow brieven van IenW over het LEV kader leest en met ons in discussie gaat over de gevolgen voor de verkeersveiligheid die onze keuzes hebben voor zijn ontwerp. “Uiteindelijk wil je toe naar een Europees kader, want Urban Arrow heeft wel laten zien dat de groeiende behoefte niet alleen in Nederland gaande is.” Marion Smit noemde het mooi om te zien dat er vanuit zo veel perspectieven gedacht wordt binnen de achterban van de RAI Vereniging. Ook de aandacht voor circulariteit bij Urban Arrow ontging de IenW-delegatie niet. Smit: “Ik vind het mooi dat jullie leden ook bezig zijn met circulariteit. Urban Arrow neemt cargofietsen van Coolblue in en zet ze refurbished terug op de weg.” RAI vereniging zorgt bovendien samen met haar leden voor de doorontwikkeling en het hergebruik van accu’s. “Jullie nemen op die manier verantwoordelijkheid voor de gehele keten, en daarmee is veel te behalen.”
NIU Technologies
Bij NIU Technologies in Amsterdam spraken de beleidsmakers met Patrick Bruitzman, Karin van den Berg en Martijn Van Eikenhorst over de rol van snor-, brom- en motorfietsen bij de elektrificatie van het vervoer en de logistiek in de stad. Er bestaat een waaier aan beleidskeuzes die inhaakt op deze ontwikkeling en waar RAI Vereniging een actieve rol speelt: certificering van bedrijven die werken aan elektrische voertuigen, accurecycling, opleidingstrajecten voor de retail, de plek van voertuigen op de weg, stimuleringsmaatregelen, accukluizen en het LEV kader. Volgens RAI Vereniging spelen de snor- brom, en motorfiets niet alleen een cruciale rol in het bereikbaar houden van binnensteden (inzet mobiliteitsladder), maar vervullen de snor- en bromfietsen eveneens een koplopersrol in Nederland op het gebied van elektrificatie.
Bewegingsvrijheid
Maar ondertussen wordt de bewegingsvrijheid van snorfietsgebruikers steeds meer ingeperkt waardoor het potentieel en de verduurzaming juist onder druk komen te staan. Kate de Jager zei heel goed te begrijpen wat NIU duidelijk wil maken. “De snorfiets kan minder populair worden wanneer de helmplicht komt en sommige gemeenten besluiten deze voertuigen van het fietspad naar de weg te verplaatsen. Dat is zeker niet de bedoeling van de helmplicht Er zijn altijd voors en tegens, bijvoorbeeld als het gaat over de plaats van voertuigen op de weg. We kunnen het beleid nooit vanuit alle perspectieven logisch ontwerpen maar 30 km/h zones geven individuele mobiliteit mogelijk meer ruimte”.
Balans vinden
Ook Marion Smit zei deze problematiek te herkennen. “De plek op de weg is een afweging tussen verschillende invalshoeken . De fietspaden zijn echt te vol en worden met de komst van nieuwe lichte elektrische voertuigen mogelijk nog voller”. Kate de Jager noemde het belangrijk om een balans te vinden tussen het belang van keuzevrijheid voor de reiziger, de gevolgen voor de energietransitie en zaken die de overheid oplegt vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen. Ze benadrukte het verder “erg tof” te vinden dat RAI Vereniging nu meedenkt over hoe het ministerie en de branche er samen voor kunnen zorgen dat iedereen straks een helm op zet wanneer de helmplicht is ingevoerd. Daarmee neemt de industrie niet alleen zijn verantwoordelijkheid in de verduurzamingstransitie, maar ook op verkeersveiligheidsvlak.
Marion Smit sloot de dag tevreden af: “Wat ik zeker ga doen als ik mijn team weer zie, is om iedereen aan te sporen om op werkbezoek te gaan. Of het nou bij de RAI Vereniging is of ergens anders. Je leert er gewoon erg veel van.”