Nieuws

EU publiceert rapport over regelgeving ‘Personal Mobility Devices’

Bromfietsen, motorfietsen, trikes, brommobielen, en sommige andere lichte vierwielers vallen onder de type­goedkeurings-regelgeving van categorie L (kaderverordening 168/2013). De EU ziet een toename van Personal Mobility Devices (PMD’s) en dan vooral met elektrische aandrijving –die al dan niet in de categorie L vallen- , en heeft aan onderzoeksbureau TRL gevraagd de ontwikkelingen in de markt in kaart te brengen, en aanbevelingen te doen op het gebied van veiligheid(-eisen), plek op de weg en verkeers- en gebruikersregels. De EPAC en de cargobike (met elektrische trapondersteuning) zijn ook meegenomen in het onderzoek.

EU publiceert rapport over regelgeving ‘Personal Mobility Devices’

TRL schetst een vijftal opties voor onder welke systematiek van (technische) regelgeving PMD’s zouden kunnen vallen. Hun voorkeur gaat uit naar optie 5: ‘An EU harmonised system for the regulation of PMDs outside the scope of Regulation (EU) No 168/2013 and outside the Machinery Directive’.

Of EPAC’s hier in de TRL-visie dan ook onder vallen, blijft wat onduidelijk; onder punt 4.3. (op blz. 33) wordt namelijk gezegd: ‘ We therefore recommend that no new restrictions be placed on the construction and use of EPAC’s. ‘

Voor wat betreft de ‘electrically assisted cargo bikes for urban distribution tasks’ (punt 4.6 op blz. 34) zijn er vooral waarnemingen van mogelijke bedreigingen, en suggesties voor oplossingen daarvoor.

Het rapport van de EU/TRL is een lijvig document met veel informatie en cijfers. Helaas blinkt het niet uit in heel concrete en eenduidige conclusies en aanbevelingen.

Relevante downloads