De afgelopen jaren blijft de verkoop van motoren stijgen. “Dat verbaast mij niets”, zegt Martijn van Eikenhorst, Sectiemanager Motoren. “Ook al omdat de motor voor veel forenzen een volwaardig en toegankelijk alternatief is voor woon-werkverkeer. Zo dragen motorrijders bij aan het verlagen van de filedruk.” De motorrijder zelf is ook erg tevreden over zijn vervoermiddel. Dit blijkt uit onderzoek onder weggebruikers, dat recent is uitgevoerd in opdracht van de RAI Vereniging.
Minder goed gaat het met de verkoop van scooters en dan met name van snorfietsen. Daar was een daling te zien van 66%. De helmplicht (sinds 1 januari 2023) heeft daar zijn sporen nagelaten. “De scooter verduurzaamde het snelst van alle voertuigen in Nederland, maar die ontwikkeling remt nu af”, zegt Van Eikenhorst. “Gelukkig zijn de scooters met brandstofmotor tegenwoordig ook steeds schoner, vaak al Euro 5. Je kunt wel stellen dat de leveranciers alle zeilen bijzetten om een bijdrage te leveren aan het behalen van onze klimaatdoelen.”
Verkoop in cijfers
De meest geregistreerde merken in maart 2023 waren:
- Honda (429 registraties met 18,0 procent marktaandeel)
- Yamaha (403/16,9%)
- Kawasaki (324/13,6%)
- BMW (267/11,2%)
- Suzuki (168/7%)
De meest geregistreerde modellen in maart 2023 waren:
- BMW R1250 GS (88 registraties met 3,7 procent marktaandeel)
- Kawasaki Z900 (82/3,4%)
- Yamaha MT-07 (77/3,2%)
- Honda NC750 X (75/3,1%)
- Yamaha MT09 (68/2,9%)
Download hier de statistieken van motorenverkoop.
Kijk hier voor meer statistieken over de verkoop van brom- en snorfietsen.



