Vergeleken met de omzet in het tweede kwartaal van 2019 was zelfs sprake van een plus van 3,4 procent. In het tweede kwartaal dit jaar realiseerden de importeurs van nieuwe personenauto’s de grootste positieve omzetontwikkeling van de auto- en motorbranche: 51,1 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2020. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 kromp deze deelbranche echter met 10,3 procent. De importeurs werden naast de coronacrisis getroffen door een wereldwijd chiptekort.
Motorbranche accelereert
Bij de motorbranche bedroeg de omzettoename 40,9 procent. Vergeleken met de omzet in het tweede kwartaal van 2019 was er sprake van een plus van 33,4 procent. Zowel in de groot- als detailhandel in motoren steeg de omzet. De deelbranche handel en reparatie in motoren heeft het minst last gehad van de coronacrisis.
De omzet van de zware bedrijfsautobranche nam in het tweede kwartaal toe met 39,1 procent ten opzichte van een jaar eerder en met 1,4 ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019. De omzet van de caravans steeg het meest in deze branche, maar ook de verkoop van vrachtwagens, opleggers en aanhangwagens was hoger.
Run op occasions en EV’s
De handel en reparatie van personenauto’s, de grootste deelbranche, boekte in het tweede kwartaal een omzetwinst van 37,3 procent, vergeleken met dezelfde periode in 2020. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet 8,1 procent hoger. Vooral occasions en elektrische auto’s worden veel verkocht.
De gespecialiseerde reparatiebedrijven en de handel in auto-onderdelen en accessoires zetten in het tweede kwartaal van 2021 respectievelijk 20,4 en 35,4 procent meer om. De omzetten daalden met respectievelijk 2,7 procent en 3,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019.



