Nieuws

ACEA: groei Europese personen­automarkt 7,9 procent in 2022

ACEA gaat er van uit dat het aantal geregistreerde personen­auto’s in de EU dit jaar met 7,9 procent zal toenemen tot 10,5 miljoen eenheden. De koepel­organisatie spreekt wel haar zorgen uit over het tekort aan laadinfra voor EV’s.

ACEA: groei Europese personenautomarkt 7,9 procent in 2022

Het aantrekken van de auto­verkopen lijkt goed nieuws, maar daarbij zij aangetekend dat de markt zich nog altijd bijna 20 procent onder het niveau van 2019 bevindt. In het licht van de ‘Europese Chips Act’ die deze week werd gepubliceerd, dringt ACEA er daarom bij de EU op aan de afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers te verminderen om schade aan strategische Europese industrieën, als gevolg van stagnatie in de logistieke keten, in de toekomst te voorkomen.

Aandeel EV’s 20%

Hoewel problemen in de toeleveringsketen de markt onder druk zette, bleef het aandeel van EV’s – op dit moment goed voor 20 procent van de totale automarkt in de EU – toenemen.

ACEA-voorzitter Oliver Zipse noemde het sterke verkoopresultaat van EV’s "zeer welkom nieuws." "We mogen echter niet vergeten dat dit nog steeds een vrij fragiele markt is, die sterk afhankelijk is van ondersteunende maatregelen zoals aankoopprikkels en vooral van een brede beschikbaarheid van laadinfra."

Laadinfra blijft achter

Momenteel blijft het tempo van de uitrol van laadinfra naar zijn oordeel ver achter bij de vraag naar EV’s. "Sterker nog, de afgelopen vijf jaar is de verkoop van elektrische auto’s met een factor vier sneller gegroeid dan het aantal nieuwe oplaadpunten."

Volgens Zipse is de verkoop van EV’s tussen 2017 en 2021 meer dan vertienvoudigd, terwijl het aantal openbare laadpunten in de EU in dezelfde periode met minder dan factor 2,5 is gegroeid.

Oproep EP en Raad

Om te voorkomen dat het elektrificatieproces stagneert dringt de ACEA-voorzitter aan op het invoeren van ambitieuze doelstellingen voor alle EU-lidstaten.

Op het moment dat Zipse zijn zorgen uit zijn het Europees Parlement en de nationale regeringen in discussie over de voorgestelde verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR). ACEA roept het Europees Parlement en de Raad op om het oorspronkelijke AFIR-voorstel van de Europese Commissie aanzienlijk te versterken, om ervoor te zorgen dat Europa een voldoende dicht netwerk van oplaad- en tankinfra opbouwt.