Daarbij is de keuze voor zero-emissie naar zijn oordeel niet per se leidend, omdat dit niet per saldo de maximale bijdrage hoeft te leveren aan emissiereductie.
DLS heeft meer dan 50 jaar ervaring in aandrijflijnoplossingen voor heavy-duty on- en off-road transport en stationaire toepassingen. Het verkoopprogramma is globaal in drie segmenten te verdelen: Powertrain (hoogwaardige en efficiënte aandrijflijnproducten voor heavy-duty voertuigen en machines), Green Mobility (schone en duurzame mobiliteitsoplossingen) en Smart Mobility.
Meerdere vergroeningsopties
Eindgebruikers vragen DLS volgens Van Gils steeds vaker om hen te ondersteunen met hun duurzaamheidsstrategie en het vergroenen van bestaande voertuigen- en het machinepark. "Dat doen wij door een compleet uitvoeringsconcept voor de route naar zero-emissie te ontwikkelen en samen met de klant te bepalen welke stappen men op welk moment wil en kan nemen." De vraag is alleen, vervolgt hij, welke vergroeningsstrategie op basis van het beschikbare budget het maximale rendement levert? De te maken keuzes hangen sterk af van verschillende variabelen. "Los van het budget is het van belang vooraf te bepalen welke emissiereductie de prioriteit heeft: CO2, NOx, roetdeeltjes, etc. Een klant die 700.000 euro (excl. BTW) te besteden heeft kan hiervoor één waterstofvoertuig aanschaffen. Maar ook twee nieuwe elektrische voertuigen. Of een viertal tot elektrische tractie omgebouwde wagens (retrofit), of veertien hybride retrofit voertuigen. De klimaatroute naar 2030 kent dus meerdere wegen en de ‘beste keuze’ zal per bedrijf waarschijnlijk verschillend zijn."
Rekenmodel bepaalt klimaatroute
Daarnaast zijn er tal van geavanceerde retrofit dieselpartikelfilters die de uitstoot van schadelijke deeltjes substantieel verminderen. Zo kan dezelfde gebruiker die 7 ton te besteden heeft bijna 18 voertuigen laten voorzien van één retrofit SCRT-systeem (combinatie van katalysator en roetfilter), óf onder 28 voertuigen een SCR-retrofit (katalysator) laten plaatsen óf ervoor kiezen onder 35 voertuigen een retrofit roetfilter (DPF) te laten monteren. DLS bekijkt daarom per optie met het rekenmodel hoeveel kilogram emissie (NOx, roet, CO2) de klant kan besparen met het vergroeningsbudget van zijn organisatie."
Zero Emission Construction Consortium (ZECC)
Op dit moment is DLS volop actief met verschillende projecten. Zo heeft het bedrijf, samen met ketenpartners Reyrink Groep, Everfuel en TNO, het Zero Emission Construction Consortium (ZECC) opgericht. Binnen dit samenwerkingsverband werkt DLS aan een modulaire opzet van voertuigbesturing, opdat alle componenten in de zero emissie-aandrijflijn onafhankelijk van het voertuig uitwisselbaar zijn. Hiermee beoogt DLS de introductie van de emissieloze bouwplaats te versnellen.


