Nieuws

‘Stroomgarantie’ moet elektrificatie wegtransport vlot trekken

De beperkte capaciteit van het elektriciteitsnetwerk voor laadinfrastructuur vormt een blokkade voor de overstap naar batterij-elektrische vracht­wagens. De elektrificatie van vracht­auto’s komt nog nauwelijks op gang terwijl dat een van de doelen in het Klimaatakkoord is. Om deze bottleneck weg te nemen, pleiten RAI Vereniging en Transport en Logistiek Nederland (TLN) voor een ‘stroomgarantie’, waarbij het kabinet vol inzet op uitbreiding en verzwaring van het laadnetwerk voor zware en lichte batterij-elektrische bedrijfs­wagens.

‘Stroomgarantie’ moet elektrificatie wegtransport vlot trekken

In 2050 moet het wegtransport in Europa CO2-neutraal zijn. In het Klimaatakkoord uit 2019 is daarom afgesproken dat het vervoer met vracht- en bestel­auto’s in de grotere steden vanaf 2030 uitsluitend nog zero-emissie plaatsvindt. Daarnaast ligt er een ambitie van het ministerie van IenW dat in 2030 ten minste 30 procent van alle nieuwe vracht­auto’s zero-emissie zijn. Voor 2040 is die ambitie zelfs 100 procent.

Eind 2021 telde het totale Nederlandse vracht­wagenpark echter nog maar 214 elektrische trucks op een totaal van ruim 157.000. In 2021 kwamen er 67 elektrische vracht­wagens bij. Om het doel van 2030 te behalen, moet de komende acht jaar het aantal nieuw verkochte trucks groeien naar 4.000 tot 5.000 elektrische vracht­wagens per jaar. “Een doel dat met de huidige ontwikkelingen bij lange na niet wordt gehaald”, stellen RAI Vereniging en TLN.

Hoge kosten voor ondernemers

Transporteurs zien zonder meer het belang van emissieloos vervoer, maar zijn om diverse redenen nog erg terughoudend om te investeren. Allereerst ontbreekt het voorlopig aan een realistisch verdienmodel. Een batterij-elektrische vracht­wagen is al snel drie keer zo duur als een dieselvracht­wagen en heeft een veel kleinere actieradius. Deze moet vaker laden en heeft daardoor een andere inzetbaarheid. Daardoor valt er nog niet te concurreren met batterij-elektrische trucks. Verwachting is dat komende jaren de prijs van een zero-emissievracht­wagen daalt, het aanbod en actieradius verder toeneemt en zo uiteindelijk een meer marktconforme situatie ontwikkelt.

Netwerk onzekerheid

Daarnaast is het duidelijk dat het bestaande elektriciteitsnet de grootste beperkende factor wordt voor de inzet van elektrische vracht­auto’s. Een vracht­auto die door gebrek aan stroom niet optimaal ingezet kan worden, vormt een groot risico voor een transportbedrijf. Die onzekerheid groeit naarmate het transportbedrijf meer elektrische voertuig­en aanschaft.

Terwijl de vraag naar elektriciteit door bedrijven en huishoudens alsmaar toeneemt, kampt een wezenlijk deel van Nederland inmiddels met grote tekorten aan netcapaciteit. Zonder een grootschalige inhaalslag komt het net steeds verder op achterstand. In het ergste geval leidt dit tot stroominfarcten. De stroomvraag van het wegtransport zal door de inzet van zero-emissietrucks de komende jaren astronomisch stijgen. In 2030 is de verwachte stroomvraag van alle elektrische vracht- en bestel­wagens gelijk aan het verbruik van bijna 1 miljoen huishoudens. In 2050, als al het wegtransport emissieloos is, staat dat verbruik gelijk aan circa 4.5 miljoen huishoudens.

Stroomgarantie

TLN en RAI Vereniging roepen het kabinet daarom op te komen met ‘stroomgarantie voor logistiek’. Een concreet plan van aanpak waarmee de netwerkcapaciteit in lijn wordt gebracht met de stroombehoefte die volgt uit de geldende ambities voor elektrificatie van transport en logistiek. Dat betreft niet alleen de stadslogistiek in de periode tot 2030 maar ook de volledige elektrificatie die daarna volgt. Ook moet extra geld worden uitgetrokken voor verzwaring, vergroening, het stroomlijnen van vergunningsprocedures en ontlasten van het stroomnetwerk door veel meer in te zetten op andere kansrijke (zero emissie) technologieën. Daarmee ontstaat een stroomnet dat op de toekomst is voorbereid zodat ondernemers met vertrouwen kunnen investeren in elektrische vracht- en bestel­auto’s.