Een gezamenlijke missie
Kinderen uit groep 7 en 8 krijgen interactieve verkeerslessen en stappen zelf achter het stuur van een vrachtauto of bus. Zo ervaren zij hoe beperkt het zicht van een chauffeur is – en vooral wat ze zelf kunnen doen om veilig te blijven.
Initiatief vanuit de sector
De Nationale Blijf Uit De Dode Hoek Dag is een gezamenlijk initiatief van onder andere RAI Vereniging, samen met partners uit de transport- en mobiliteitssector en verkeersveiligheidsorganisaties. Met deze samenwerking wordt benadrukt dat verkeersveiligheid niet aan één partij kan worden overgelaten: alleen door krachten te bundelen kan er écht verschil worden gemaakt.
Bewustwording door doen
De campagne laat zien dat verkeersveiligheid geen kwestie is van theorie alleen. Door kinderen het verschil te laten voelen tussen wat je denkt te zien en wat je écht kunt zien vanuit een cabine, blijft de boodschap beter hangen. Simpele regels – zoals ruim afstand houden en niet naast grote voertuigen blijven fietsen – zullen in de praktijk het verschil maken.
Iedereen doet mee
De kracht van deze dag zit in samenwerking. Dankzij de inzet van scholen, gemeenten, brancheorganisaties en betrokken bedrijven zal de boodschap breed worden gedragen. Ook ouders en leerkrachten worden meegenomen, zodat verkeersveiligheid verder reikt dan de klas alleen.
Klein gebaar, groot effect
Door kinderen op jonge leeftijd bewust te maken van de risico’s in het verkeer, bouwen we samen aan een veiliger Nederland. Want één stap opzij kan uiteindelijk een leven redden.
Doe mee!
Help mee om de boodschap te verspreiden: praat erover met kinderen, deel tips via sociale media met #DodeHoekDag en maak gebruik van de gratis toolbox met posters en materialen. Samen maken we de dode hoek zichtbaar – en het verkeer een stukje veiliger.