Nieuws

Wat zijn nu de nieuwe eisen van de GSR2 en wanneer worden die van kracht?

Wij hebben u de laatste tijd veel geïnformeerd over de nieuwe eisen met betrekking tot de GSR2 en hun ingangsdata. Het is een complexe materie en snel onoverzichtelijk en verwarrend; daarom nog even alles op de rij. Het betreft nieuwe eisen, en bestaande eisen die in een ander voorschrift komen te staan.

Wat zijn nu de nieuwe eisen van de GSR2 en wanneer worden die van kracht?

Voertuig­en met een type­goedkeuring

Er zijn eisen die geheel nieuw zijn (zoals TPMS voor O3 en O4). En er zijn Richtlijnen en Verordeningen die ingetrokken en vervangen worden door een bijlage in de 2021/535, doorgaans met dezelfde inhoud, maar soms met een nieuwe eis daarin.

Nieuwe eisen in de vervangende bijlage van de 2021/535 betreffen (de inmiddels bekende):

  • Ruimte voor de tweede kentekenplaat achter bij voertuig­en van de categorie O2-O3-O4.
  • Controlecijfer VIN.

Deze nieuwe eisen gaan voor nieuwe typekeuringen allemaal in op 6 juli 2022, maar zijn voor nieuwe registraties gekoppeld aan specifieke data :

  • TPMS: 7 juli 2024
  • Ruimte tweede plaat achter: 7 juli 2026
  • Controlecijfer VIN: 7 juli 2026

Richtlijnen en Verordeningen die ingetrokken worden en vervangen worden door een bijlage in de 2021/535 met gelijke inhoud zijn (voor de categorie O):

  • 1003/2010 ( (eerste) achterkentekenplaat) wordt vervangen door bijlage III van de 2021/535.
  • 19/2011 (constructieplaat en VIN) wordt vervangen door bijlage III van de 2021/535.
  • 109/2011 (opspat­afschermingssystemen) wordt vervangen door bijlage VIII van de 2021/535.
  • 458/2011 (montage van banden) wordt vervangen door Reglement 142.
  • 1230/2012 (M&G bij de type­goedkeuring) wordt vervangen door bijlage XIII van de 2021/535.

Deze onderwerpen hebben in bijlage II van de GSR2 als ingangsschema A, wat op zich zeggen wil dat het (‘vervangende’) voorschrift – maar wel met dezelfde inhoudelijke eisen - ingaat op 6 juli 2022 voor zowel nieuwe typekeuringen als nieuwe registraties.

Echter: voor nieuwe registraties gelden de overgangsbepalingen van art. 15 van de GSR2; daarin staat dat EU-goedkeuringen voor deze onderwerpen die voor 6 juli 2022 zijn afgegeven, niet ongeldig worden per 6 juli 2022, en na 5 juli 2022 ook nog kunnen worden uitgebreid. Concreet betekent dat voor nieuwe registraties van voertuig­en met een type­goedkeuring dat 6 juli 2022 niet de ingangsdatum is van het vervangende voorschrift, maar goedkeuringen van de ingetrokken Richtlijn/Verordening nog geldig blijven.
Voor de goede orde: het vervangende voorschrift moet dus wel toegepast worden bij nieuwe type­goedkeuringen vanaf 6 juli 2022.

In de twee bijgevoegde overzichten staat :

Individuele goedkeuringen in Nederland

De huidige bepalingen in de ‘Alternatieve voorschriften en wijze van keuren’ blijven in ieder geval tot 1 januari 2023 van kracht. Dat betekent dus dat TPMS, de eis van de ruimte voor de tweede kentekenplaat achter, en het controlecijfer van de VIN, in ieder geval niet eerder dan 1 januari 2023 van kracht worden bij individuele toelatingen.

Daarnaast is het zo dat in die nieuwe versie van de ‘Alternatieve voorschriften en wijze van keuren’ die per 1 januari 2023 van kracht gaat worden, de RDW in geval van nieuwe eisen (zoals dus de eisen inzake TPMS, tweede plaat en controlecijfer VIN), voortaan – bij individuele toelatingen - van plan is om als ingangsdatum de datum aan te gaan houden die in de EU is vastgelegd voor nieuwe registraties van typegoedgekeurde voertuig­en. Nu is het beleid nog om de datum voor nieuwe typekeuringen te hanteren. Dit zou dus bijvoorbeeld gaan betekenen dat bij individuele toelatingen TPMS pas ingaat op 7 juli 2024.
Zodra wij daar bevestiging van hebben van de RDW, laten wij dat weten.

Voor de Richtlijnen en Verordeningen die vervangen worden door een bijlage van de 2021/535 of een Reglement met dezelfde inhoudelijke eisen speelt bij individuele toelatingen de kwestie van de ingangsdatum niet, omdat de eisen als zodanig niet wijzigen.

Meer informatie: Theo Rietkerk.