Nieuws

Deelscooter aanbieder Check wil steden leefbaarder maken

Binnen 15 minuten moeten berijders op de plaats van bestemming zijn en binnen 30 seconden op weg. Vanuit die gedachte is deelscooteraanbieder Check begin 2020 toegetreden tot de Nederlandse markt. De onderneming heeft inmiddels meer dan 3.000 deelscooters in gebruik in 6 Nederlandse steden en 400 in Düsseldorf. Daarmee is de elektrische scootervloot van de start-up in een periode van ongeveer 1 jaar meer dan verdrievoudigd.

Deelscooter aanbieder Check wil steden leefbaarder maken

Paul van Merrienboer, mede-oprichter en managing director, verwoordt in het magazine GO!Mobility de groene ambities van Check als volgt: "steden beter bereikbaar en leefbaarder maken in samenwerking met stadsbestuurders, andere mobiliteits­aanbieders én het OV."

Deelscooter als oplossing

Van Merrienboer ziet de deelscooter vooral als de oplossing van een probleem. Met het probleem bedoelt hij de hoge concentratie auto’s in de binnenstad. Die staan het grootste deel van de tijd stil, nemen relatief veel ruimte in en worden vaak verkeerd gebruikt. Veertig procent van de autoritten in de stad bedraagt minder dan twee kilometer." Het inzetten van deelscooters in steden heeft naar zijn oordeel aantoonbaar impact op het verminderen van autobezit en –gebruik. "Om te beginnen schaffen deelscootergebruikers minder snel een auto aan. Nog belangrijker is dat de deelscooter een substantieel aantal autoritten voorkomt. Een derde van alle met een deelscooter afgelegde ritten zou anders met de auto zijn gemaakt, waarbij de auto gemiddeld 1,3 personen per dag verplaatst en de deelscooter 8.’

Datagestuurde filosofie

Check hanteert als technologiebedrijf een sterk datagestuurde filosofie die de basis moet vormen van een levensvatbaar businessmodel. Dit betekent in de praktijk aannames eerst goed valideren om ze pas daarna te implementeren teneinde te kunnen doorgroeien. Het lijkt een aanpak die vruchten afwerpt. Na de start in februari 2020, is Check van 160 scooters in Rotterdam doorgegroeid naar een vloot van 3.000 deelscooters in zes Nederlandse steden. Het eind is voorlopig nog niet in zicht, zegt Van Merrienboer. "We zijn met alle top-30 steden in Nederland in gesprek om onze spanwijdte te verbreden." Voor de financiering die voor de expansie nodig is, kan Check terugvallen op het venture-capital fonds Ponooc van Pon, dat investeert in partijen die actief zijn in mobiliteit en duurzaamheid.

Scooter binnen 225 meter

Uit de data-analyse van Check komt onder andere naar voren dat de gemiddelde afstand die iemand bereid is af te leggen om bij een deelscooter te komen maximaal 225 meter bedraagt. "Daar sturen we als organisatie voortdurend op. Dit betekent dat een klant in twee op de drie gevallen binnen die actieradius een Check scooter kan vinden."

Bevorderen veilig(er) weggedrag

Om ongewenst gedrag en overlast tot een minimum te beperken, laat Check uitsluitend volwassenen vanaf 18 jaar toe die in het bezit zijn van een autorijbewijs. Iemand die voor het eerst van Check gebruik maakt krijgt bovendien een veiligheidsinstructie en in samenwerking met de ANWB is een online deelscootercursus ontwikkeld, die moet bijdragen tot correct gebruik. Het zijn stuk voor stuk maatregelen die volgens hem hebben bijgedragen tot een veilig(er) weggedrag. Iets dat Van Merrienboer eveneens met harde cijfers zegt te kunnen onderbouwen. Van de vier miljoen ritten die tot nu toe zijn gemaakt bedroeg het aantal verkeers­ongevallen met een dodelijke afloop nul en in 2021 waren er slechts honderd schadeclaims op drie miljoen ritten. Dat heeft alles te maken met het feit dat onze scooters niet zijn opgevoerd. Ze zijn schoon, maken geen herrie en de berijders zijn allemaal in het bezit van een B-rijbewijs."