In 2016 nam de motorverkoop voor het derde jaar op rij toe, naar 12.614 stuks en met een plus van 11,4 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Sinds medio jaren ’90 is het totale aantal motorfietsen in Nederland verdubbeld tot ongeveer 700.000, terwijl het aantal dodelijke slachtoffers onder motorrijders halveerde, van 94 in 1996 naar 47 in 2015. Desondanks blijkt uit recent onderzoek van de SWOV dat het risico om als motorrijder dodelijk te verongelukken nog altijd 30 keer hoger is dan voor automobilisten.
Start motorseizoen
Aan de vooravond van de start van het motorseizoen stelt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: ‘De motor is niet alleen een prachtig voertuig voor de rijbeleving, maar draagt ook bij aan minder ruimtegebruik in steden. Meer motoren op de weg betekent echter ook dat medeweggebruikers nog waakzamer moeten zijn. Ondanks een flinke daling van het aantal slachtoffers, blijven motorrijders kwetsbare verkeersdeelnemers waarbij de impact van een motorongeluk vaak erg groot is.’ Dat beaamt ook BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt: ‘Uit de analyse van kenniscentrum SWOV blijkt dat het aantal motorslachtoffers jaar op jaar afneemt, terwijl we het aantal motorfietsen elk jaar weer zien toenemen. Automobilisten moeten nu weer rekening houden met meer en meer motoren op de weg, maar de motorrijder zelf staat ook aan de lat voor zijn eigen veiligheid.’
Veiligheidsmaatregelen
RAI Vereniging en BOVAG wijzen, net als de SWOV, op een aantal concrete maatregelen die motorrijders zelf kunnen nemen om het risico op een ongeval te verkleinen. Allereerst moet de motor na een winterperiode in de stalling altijd technisch worden gecontroleerd op bandenspanning, verlichting en vloeistoffen. Ook kunnen motorrijders speciale trainingen volgen om de motorbeheersing verder te verbeteren en gevaren te herkennen. De zichtbaarheid in het verkeer kan verhoogd worden met opvallende dan wel fluorescerende (en uiteraard beschermende) motorkleding. Tot slot wijzen RAI Vereniging en BOVAG op het belang van technische ontwikkelingen die de motor aantoonbaar veiliger maken. Zo is ABS sinds 2016 op alle nieuwe motoren verplicht; dat systeem vergroot het remvermogen en verkleint de kans dat een motorrijder onderuit schiet wanneer vol wordt geremd.