Nieuws

Scooter cruciaal voor bereikbaar houden binnenstad

Alex van den Hoff, voorzitter sectie Scooters, kwalificeert 2021 in het deze week verschenen Jaaroverzicht van RAI Vereniging als een bewogen jaar. Daarin werd onder meer de invoering van de helmplicht voor snorfietsen aangekondigd en volop ingezet op het realiseren van de klimaatambities. Met als resultaat dat van alle verkochte brom/snorfietsen inmiddels een derde elektrisch is. "De sectie werkt er hard aan de beeldvorming van de scooter als compacte en stedelijke vervoersmodaliteit te verbeteren. Daar is wel een bijdrage van de overheid voor nodig. Die zou meer oog moeten hebben voor de positieve aspecten van de snor- en de bromfiets."

Scooter cruciaal voor bereikbaar houden binnenstad

Om optimaal te kunnen profiteren van de mogelijkheden die de snor- en bromfiets biedt in de moderne mobiliteits­mix zouden politiek, Rijksoverheid en gemeenten meer waardering moeten hebben voor de inspanningen die de branche verricht om tot een duurzame en gezonde mobiliteit in Nederland te komen, vindt Van den Hoff. "De scootersector neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid door mee te willen werken aan de wensen in het klimaatakkoord om vanaf 2025 nog uitsluitend elektrische 25 km/u snorfietsen op de markt te brengen. Verder is de branche bezig met het optuigen van een circulair inzamelings- en verwerkings­systeem voor li-ion accu’s en draagt als pleitbezorger van 30 km/u zones in steden bij aan een veiliger mobiliteit. De politiek mag de sector best meer omarmen." Hij benadrukt dat de ‘mobiliteits­ladder’ laat zien dat het complete palet aan tweewielervariaties een oplossing biedt voor praktische iedere vervoersafstand tot zo’n dertig kilometer.

Genormaliseerde markt

De totale markt van snor- en bromfietsen (25 en 45 km/u) daalde in het verslagjaar met zo’n tien procent tot 74.000 eenheden. Een directe vergelijking met 2020 gaat volgens Van den Hoff echter mank, aangezien in dat coronajaar sprake was van een ongekende verkoophausse. Met het huidige volume is de vraag, naar zijn zeggen, weer genormaliseerd. Met name de vraag naar snor- en bromfiets met traditionele brandstofmotor kromp met 22 procent, terwijl de e-scooter juist een plus van 41 procent liet zien. Dit was mede te danken aan de uitrol van scooter-sharing concepten. "Uiteindelijk kunnen deze deelscooter projecten een positieve weerslag hebben op de aankoopbereidheid bij particuliere klanten nadat zij de voordelen en het gebruiksgemak van de scooter in de dagelijkse praktijk hebben ervaren."

Effecten helmplicht

Het moeizame politieke proces dat aan de invoering van de helmplicht voor snorfietsen vooraf ging dreef de vakhandel en de consument volgens Van den Hoff tot wanhoop. Met als gevolg dat met de definitieve bekendmaking van de invoeringsdatum per 1 september 2022, in plaats van per 1 januari 2023 (zoals was afgesproken), de afzet sinds medio zomer dramatisch is gedaald. Tegelijkertijd vreest hij voor de effecten die de helmplicht op de langere termijn zullen hebben op de populariteit en het gebruik van de snorfiets. "Waarschijnlijk zal een deel van de gebruikers overstappen naar de auto, waarmee ook de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de stad verder onder druk komen te staan. Een ander deel zal kiezen voor de bromfiets (45 km/u)."

Consistent overheids­beleid nodig

Dat het huidige scooterpark hard op weg is om op termijn volledig zero-emissie te worden staat voor de sectievoorzitter wel vast. Van den Hoff acht het wel noodzakelijk dat de sector voor de realisatie van de toekomstige (klimaat)ambities kan rekenen op een consistente overheid. "Het kan niet zo zijn dat locale overheden een eigen interpretatie geven aan landelijke wetgeving. Met als consequentie dat een berijder van een scooter in de ene stad met totaal andere wetgeving te maken krijgt dan in de andere. Het is ondernemers nu eenmaal onmogelijk om hun bedrijfs­voering in te richten en af te stemmen op de wispelturigheid van de politiek."

Relevante downloads