In een gezamenlijke brief van de Europese koepelorganisaties komen de volgende punten naar voren:
- De Europese auto-industrie steunt de klimaatdoelen, maar wijst er op dat sinds de goedkeuring van het huidige CO2-kader de industriële, economische en geopolitieke realiteiten drastisch zijn veranderd.
- Om de klimaatdoelstellingen van de EU te halen en tegelijkertijd het concurrentievermogen, de sociale cohesie en de toeleveringsketens te beschermen is een bijgewerkte strategie voor de automobielsector nodig.
- Daarbij pleiten CLEPA en ACEA onder meer voor het stimuleren van de consumentenvraag middels subsidies, belastingvoordelen en lagere laadkosten, het herzien van de CO2-doelen (2030/2035), het inbouwen van ruimte voor EV’s, hybrides, waterstof en synthetische brandstoffen.
- Voor vrachtwagens en bussen wordt snelle actie voorgesteld middels het naar voren halen van de review die gepland staat in 2027 over de CO2-doelstellingen.
- Ook wordt aandacht gevraagd voor het aanpakken van de bestaande vloot, die versneld moet worden vernieuwd – inclusief bedrijfswagens.
- Centraal staat de bescherming van de Europese industrie gericht op het behouden van productie, innovatie en werkgelegenheid.
Op 12 september volgt een Strategische Dialoog over de toekomst van de Europese auto-industrie. Dit is een cruciaal moment om het EU-beleid opnieuw af te stemmen op de huidige realiteit en de toekomst van de mobiliteit in Europa te bepalen.
De volledige brief is hier beschikbaar.