In het convenant zijn afspraken vastgelegd waarmee invulling wordt gegeven aan de gezamenlijke doelstelling om emissies in de bouw door werk-, voer- en vaartuigen te reduceren. Inmiddels is het convenant SEB gepubliceerd in de Staatscourant en daarmee officieel in de uitvoeringsfase beland. De definitieve versie, inclusief de definitieve routekaart is terug te vinden op: Het convenant SEB - SEB | Routekaart schoon en emissieloos bouwen (opwegnaarseb.nl).
Daarnaast zijn de stukken, inclusief nog een aantal rapporten, per Kamerbrief aangeboden aan de Tweede Kamer. Deze stukken zijn te vinden op: Ondertekening Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen | Tweede Kamer der Staten-Generaal
Ruim 80 procent vrachtwagenritten met Euro 6-motoren
Van elke 100 ritten met goederen die vrachtvoertuigen in 2022 maakten, werden er 84 gereden met voertuigen met relatief zuinige en ‘schone’ Euro 6-motoren. Hoewel deze Euro 6 trucks langere ritten rijden dan minder schone, is de gemiddelde ritafstand volgens het CBS, bij een hoger totaal vervoerd volume, wel afgenomen.
Sinds de introductie van vrachtvoertuigen met motoren uit de Euro 6-milieuklasse in 2013 is het gebruik ervan sterk toegenomen. In 2013 werd 2 procent van de ritten met goederen door vrachtvoertuigen met Euro 6-motoren gereden (766 duizend ritten), in 2022 was dit 84 procent (bijna 49 miljoen ritten).
Euro-6 aandeel 56%
Op 1 januari 2023 was iets meer dan de helft van de vrachtvoertuigen (113.000 eenheden) uitgerust met een Euro-6 motor (56 procent). Ter vergelijking: negen jaar eerder had rond de 3 procent een dergelijke motor.
Vrachtwagens met Euro 6-motoren worden vaker dan trucks met een minder schone motorconfiguratie ingezet bij de langere beladen ritten. In 2022 was de gemiddelde rit met lading door deze voertuigen 97 kilometer lang. Voertuigen met minder zuinige motoren (tot en met Euro 2) reden gemiddeld 44 kilometer per rit.


