Het KiM baseert zich bij de toekomstverwachting op de economische verkenningen van het CPB, die vervolgens zijn vertaald naar twee scenario’s: een basisraming (BR) en een pessimistisch scenario (PS). Voor 2026 gaat het KiM er van uit dat de in totaal op het hoofdwegennet afgelegde afstand in de basisraming 9,5 procent boven die van 2019 ligt, tegenover 8 procent in het pessimistische scenario. Voor het totale wegverkeer op Nederlands grondgebied zou het volume in 2026 volgens de basisraming 5 procent hoger uitkomen dan in 2019 en op basis van het pessimistische model 4 procent.
Verdubbeling aandeel e-bike
Het KiM heeft verder becijferd dat ook het fietsgebruik de komende jaren flink blijft toenemen en in 2026 naar raming 9 procent hoger zal liggen dan in 2019. Een belangrijke drijfveer voor de toename van de per fiets afgelegde afstand is de groei van het aantal e-bikes. In 2026 zou het aandeel van de e-bike in het totale fietsgebruik bijna kunnen zijn verdubbeld van 24 procent in 2019 tot 46 procent in 2026. De met de e-bike afgelegde afstand neemt in de basisraming tussen 2019 en 2026 zelfs met zo'n 110 procent toe. De aanhoudende populariteit van de elektrische fiets gaat wel ten koste van het conventionele fietsgebruik, waarvan het gemiddeld afgelegde kilometrage per saldo tussen 2019 en 2026 conform het basisscenario met 23 procent afneemt.
Het KiM gaat er in de basisraming van uit dat het treingebruik in 2023 weer op hetzelfde niveau komt te liggen als in 2019. In het pessimistische scenario is dat pas in 2026.


