De scherpe terugval is het directe gevolg van beleidsmaatregelen die per 1 januari 2025 zijn ingegaan. De ondernemersvrijstelling op de BPM voor lichte bedrijfswagens werd afgeschaft en in diverse grote steden zijn zero-emissiezones ingevoerd. Hierdoor registreerden veel ondernemers hun voertuigen nog vóór de jaarwisseling, om hogere aanschafkosten te vermijden en langdurige toegang tot stedelijke gebieden veilig te stellen. De marktverstoring die in 2024 al werd voorspeld, is daarmee nu duidelijk terug te zien in de cijfers.
Lichte bedrijfswagens: Elektrisch en hybride in de lift
De impact van het wegvallen van de BPM-vrijstelling is duidelijk zichtbaar in het segment lichte bedrijfswagens. Met slechts 9.636 registraties in de eerste helft van 2025 is de verkoop met meer dan 79,0% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (45.920 registraties). Tegelijkertijd tekent zich een structurele verschuiving af. Het aantal volledig elektrische bestelwagens is toegenomen van 4.998 naar 7.554 – een groei van 51,1%. Ook hybride voertuigen winnen terrein, met een stijging van 52,6%, van 154 naar 235 registraties.
Zware bedrijfswagens: na piekjaar nu correctie
Ook de markt voor zware bedrijfswagens (>3,5 ton) koelt af na het topjaar 2024. Het aantal registraties daalde van 8.407 in de eerste helft van vorig jaar naar 5.864 dit jaar – een afname van 30,2%. Veel ondernemers anticipeerden vorig jaar op de invoering van zero-emissiezones door nog snel schone dieselbedrijfswagens aan te schaffen die tot 2030 toegang behouden tot stedelijke zero-emissiezones.
Elektrische truck groeit, beleid bepaalt tempo
Het aantal volledig elektrische trucks is met 187,4% gestegen tot 977 registraties. Maar het aandeel in het totaal blijft nog gering. Zonder een versnelling in de aanleg van laadinfrastructuur en betere netbeschikbaarheid blijft de noodzakelijke schaalvergroting uit. De verwachting is dat de invoering van de Vrachtwagenheffing in Nederland per 1 juli 2026 nog een impuls gaat geven aan de verkopen van volledig elektrische trucks. De zero-emissie voertuigen vallen dan in CO2-klasse 5, dat een aanzienlijk lager tarief kent per kilometer dan een dieselvoertuig dat in CO2-klasse 1 valt. Lees meer over de tarieven op de website van RDW.
Top 5 merken lichte bedrijfswagens jan – jun 2025
- Ford (1.848 registraties, 19,2% marktaandeel)
- Volkswagen (1.604 registraties, 16,6% marktaandeel)
- Renault (1.475 registraties, 15,3% marktaandeel)
- Mercedes (1.105 registraties, 11,5% marktaandeel
- Opel (977 registraties, 10,1% marktaandeel
Top 5 merken zware bedrijfswagens jan – jun 2025
- DAF (1.419 registraties, 24,2% marktaandeel)
- Volvo (1.203 registraties, 20,5% marktaandeel)
- Scania (945 registraties, 16,1% marktaandeel)
- Mercedes (739 registraties, 12,6% marktaandeel)
- MAN (390 registraties, 6,7% marktaandeel)