Nieuws

Groen licht voor invoering vracht­wagenheffing

De Tweede Kamer heeft dinsdag 21 maart jl. ingestemd met de invoering van de vracht­wagenheffing. RAI Vereniging heeft zich jarenlang ingezet voor de komst van dit systeem en is blij dat eindelijk de kogel door de kerk is. De vracht­wagenheffing is van groot belang voor verduurzaming van de sector en daarmee voor het behalen van de klimaat- en milieudoelen. Nu kunnen de verdere voorbereiding voor een definitieve invoering vanaf 2026 van start.

Groen licht voor invoering vrachtwagenheffing

Het kabinet voert vanaf 2026 een kilometerheffing voor vracht­wagens in (vracht­wagenheffing). De heffing vervangt de bestaande vracht­wagen­belastingen. Vanaf 2026 gaan alle bedrijfs­wagens boven de 3.5 ton betalen voor het gebruik van de weg. De jaarlijkse verwachte opbrengsten van de heffing zijn circa 256 miljoen euro en vloeien terug naar de transportsector. Deze worden aangewend voor het verduurzamen van de sector, onder meer voor de transitie naar zero-emissie wegvervoer. RAI Vereniging is positief dat de Kamer gehoor geeft aan haar oproep om in de vracht­wagenheffing onderscheid te maken naar de CO2-uitstoot zodat zero-emissie technologieën maximaal gestimuleerd worden. In de overgang naar zero-emissie moeten echter andere schone zuinige technologieën ook een mate van voordeel krijgen zodat ondernemers meer handelings­perspectief krijgen.

Opbrengsten heffing naar voren halen

In aanloop naar het debat heeft RAI Vereniging erop aangedrongen om de toekomstige geplande opbrengsten uit de heffing naar voren te halen en daarmee ‘voor te financieren’. Hierdoor kunnen ondernemers toch eerder investeren in verduurzaming van het wagenpark. Op verzoek van een meerderheid van de Tweede Kamer gaat de minister nu onderzoek doen naar deze mogelijkheid. Dit is volgens RAI Vereniging onder meer van belang, omdat tussen 2025 en 2030 een groot aantal steden overgaan naar zero-emissie stadslogistiek zones. De investeringen voor een zero-emissie vracht­wagen ligt al gauw zo’n drie keer hoger dan een normale diesel. De huidige bestaande subsidieregelingen zijn onvoldoende om de benodigde grootschalige investeringen door de sector los te krijgen en de opbrengsten uit de vracht­wagenheffing zijn hiervoor cruciaal.

Onderzoek laadinfra

RAI Vereniging is ook blij dat de Tweede Kamer instemt met een motie voor nader onderzoek naar de beschikbaarheid van voldoende laad- en tankinfrastructuur en elektrische vracht­wagens om in de toekomst zero-emissiezones te bevoorraden. RAI Vereniging maakt zich niet alleen zorgen over de langzame ingroei van zero-emissie trucks, maar ook over de beschikbaarheid van voldoende robuuste laad- en tankinfrastructuur, inclusief waterstof. Deze is momenteel volstrekt onvoldoende om aan de toekomstige energiebehoefte te voldoen.

Terugbetaling systeemkosten

RAI Vereniging had de Kamer ook gevraagd om de terugbetaling van de invoeringskosten van inmiddels 400 miljoen euro, die voor rekening van de transportsector komen, over een periode van tien jaar te spreiden in plaats van de nu beoogde vijf jaar. Hiermee zou in de beginperiode na invoering jaarlijks 40 miljoen euro meer beschikbaar blijven voor investeringen in het zero-emissie wagenpark. Vooralsnog blijft de terugbetalingstermijn op vijf jaar staan. Wel is er een toezegging van de minister dat hij de systeemkosten zo laag mogelijk houdt en er een reserve is ingeboekt zodat tegenvallers niet meteen voor rekening van de sector zijn.