Nederland loopt volgens het rapport voorop qua laadinfrastructuur en slimme laadoplossingen. Slimme laadoplossingen zoals Vehicle-to-Grid (V2G) in combinatie met duurzame opwekking en stationaire toepassingen zijn ontwikkelingen waar veel bedrijven in Nederland mee bezig zijn. De beperkte netcapaciteit in Nederland is nu een urgent probleem dat de uitrol van elektrisch vervoer in sommige gebieden kan belemmeren, maar kan, stellen de samenstellers, tegelijkertijd een stimulans zijn voor bedrijven om op zoek te gaan naar slimme oplossingen op gebied van energiemanagement. Hiermee raakt de EV-sector steeds meer vervlochten met het energiesysteem en ontstaan raakvlakken met andere sectoren: denk aan technieken voor de opslag van elektriciteit, energieopwekking in – en energiegebruik door – de gebouwde omgeving, en de diensten hier omheen.
Verdienpotentieel batterijsector
Opkomende markten zijn transport, mobiele werktuigen en de batterijsector. In de periode 2020-2022 is duidelijk geworden dat na de personenauto’s (van de nieuw verkochte auto’s in 2022 was ruim 24 procent elektrisch en bijna 4 procent van de Nederlandse auto’s rijdt inmiddels elektrisch) en bussen (25 procent van de OV-bussen rijdt elektrisch), de elektrificering van andere modaliteiten nu ook op gang komt. In de periode 2020-2022 is het aantal elektrische bedrijfsauto’s – waaronder ook trucks – meer dan verdubbeld. Nederland telt volgens het EV-rapport op dit moment bijna 1.000 elektrische trucks. EV is een grote aanjager voor de batterijsector. Uit meerdere studies komt naar voren dat er grote kansen liggen voor Nederland in de productie, het onderhoud en de recycling van batterijen. Deze industrie is nog relatief jong en het doen van de juiste investeringen op dit moment kan zorgen voor een hoog verdienpotentieel.


