Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel
Met de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) dient 60 procent stikstof in de bouw te worden gereduceerd in 2030. Deze regeling heeft een drietal maatschappelijke uitdagingen. Zo moet de regeling de uitstoot van stikstof (NOx) terugdringen, die van fijnstof (PM) verminderen conform het Schone Lucht Akkoord en voldoen aan de CO2-uitstooteisen zoals gesteld in het Klimaatakkoord (CO2).
RAI Vereniging omarmt de regeling, met name als het gaat om de aandacht voor bouw-gerelateerde ZE-opbouwen, maar ziet het als een gemiste kans dat ZE-trekkers, voor de logistiek van bouw-hubs naar de bouwlocaties, buiten de regeling vallen. Als alles volgens planning verloopt komt de regeling live in het voorjaar van 2022 en moet doorlopen tot in 2027. De conceptregeling en onze reactie vindt u hier.
Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET)
De AanZET, waar RAI Vereniging samen met TLN, EVO Fenedex en Bovag lang voor heeft gepleit, is meer dan welkom. De regeling staat dan ook al genoemd in het Klimaatakkoord. Van de geplande 94 miljoen is nog minder dan de helft beschikbaar, mede door financiering van de pilot-regeling DKTI-3. Gezien de ambities uit het Klimaatakkoord is echter behoefte aan een regeling met opschaling. Daartoe is de AanZET ontwikkeld.
RAI Vereniging is blij dat die regeling er nu komt. Uiteraard zijn er punten voor verbetering. Via de consultatie hebben wij onze voorstellen dan ook ingebracht. Naar verwachting komt de regeling per 1 juni 2022 beschikbaar en loopt tot 2024. De reactie van RAI Vereniging en de conceptregeling leest u hier.
Integrale aanpak
RAI Vereniging blijft zich inzetten voor verdere verduurzaming van carrosseriebouw en wegtransport. Om te voldoen aan de Europese CO2-reductiedoelstellingen, de ambities uit het Klimaatakkoord en om de toegang tot steden met milieu- en zero-emissiezones te kunnen waarborgen. Dit vraagt om een integrale aanpak, waarbij voertuigen, technologieneutraal beleid, laad- en tankinfrastructuur en een toereikend energienetwerk minutieus op elkaar zijn afgestemd in samenhang met alle belanghebbende partijen. De uitdagingen zijn groot en worden haalbaar als alle stakeholders samenwerken.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Chris van Dijk


