De regeling heeft een terugwerkende kracht voor voertuigen die nog geen onherroepelijke verplichtingen bevatten, ofwel niet geleverd, niet betaald en niet op naam zijn gezet en waarbij de overeenkomst niet eerder is gesloten dan op 1 januari 2021. Vorige week vrijdag maakte Van Veldhoven ook al bekend dat voor ZE-vrachtwagens in maart het subsidieloket (DKTI-3) open gaat.
Haalbaar en betaalbaar
RAI Vereniging was, samen met andere brancheorganisaties, intensief betrokken bij de onderhandelingen over de randvoorwaarden van zero emissie zones en de subsidiemaatregel. Zo’n 20 steden voeren al in 2025 een zero emissie zone in, zodat ze volledig schoon bevoorraad kunnen worden. De verwachting is dat het aantal steden toeneemt naar 40. Belangrijk doel van de gemaakte afspraken is er voor te zorgen dat ondernemers en vervoerders hun werk in steden optimaal kunnen blijven doen. Er zijn heldere afspraken gemaakt die voor alle emissie zones gaan gelden, zodat de overgang haalbaar en betaalbaar is, ook voor de kleine ondernemer. Gemeenten moeten bijvoorbeeld het instellen van een zone minimaal vier jaar van tevoren aankondigen.
Landelijk uniforme regeling
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2025 een 30 tot 40 steden komen waar een zero emissie zone voor stadslogistiek is ingevoerd. Dat is een belangrijke stap op weg naar volledig uitstootvrij wegverkeer in 2025. Chris van Dijk, Beleidsadviseur Duurzame Mobiliteit, noemt het verheugend dat de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek nu definitief vorm heeft gekregen. Dit betekent volgens hem dat er nu een landelijke uniforme regeling is. ‘Dat schept duidelijkheid en voorkomt een lappendeken aan regelgeving voor emissiezones. Positief is dat inmiddels al 20 steden hebben aangegeven zich bij de regeling te willen aansluiten. Tijdens het afgelopen DKTI-3 webinar liet de staatssecretaris weten dat de teller voor deelnemende steden op 20 staat. Eveneens zijn wij positief over de overgangsregeling voor ondernemer met Euro-5 en Euro-6 bestelwagens.’
Subsidiemaatregel ZE bestel
Dat de ondertekening van de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek vergezeld gaat met een subsidieregeling voor e-bestellers (SEBA) noemt hij een goede zaak. ‘De nationale subsidieregeling gaat eindelijk live. Daar zijn wij blij mee, want het marktaanbod groeit snel, maar de meerkosten zijn nog aanzienlijk. Daarom is de tegemoetkoming in de vorm van de subsidiemaatregel, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord, meer dan welkom en schept duidelijkheid naar de markt.’
TCO-tool
Om de overstap voor kleine ondernemers naar een ZE-bestelwagen te vergemakkelijken en te faciliteren, werkt RAI Vereniging op dit moment samen met onderzoeksbureau Panteia, aan een goede TCO-tool. Van Dijk zegt het wel jammer te vinden dat de subsidieregeling zich beperkt tot volledige batterij en waterstof elektrisch aangedreven bestelwagens en plug-in hybridevoertuigen uitsluit.
Officiële ondertekenmoment
Het officiële tekenmoment van de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek en de bekendmaking van de SEBA subsidieregeling door Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van IenW, was afgelopen dinsdag. RAI Vereniging heeft de Uitvoeringsagenda uiteraard mede ondertekend.