Nederland telt ongeveer 150.000 trailers, vertelt Ildiz in GO!Mobility, waarvan volgens hem ruim de helft geschikt is voor zonnepanelen. "Per trailer gaat het al gauw om een dakoppervlakte van 30 m2. Daarmee creëer je een gigantisch zonnepark. Ieder kilowattuur dat ten goede komt aan een voertuig in plaats van (via de woning) terug te leveren aan het energienet, reduceert de CO2-uitstoot met een factor vier tot vijf. Met andere woorden: zonnepanelen op huizen zijn goed, maar zonnepanelen op voertuigen zijn nog veel beter."
Forse besparingen
Voor IM Efficiency voldoende reden om het SolarOnTop systeem te ontwikkelen, waarmee de opgewekte energie voor tal van doeleinden is te gebruiken, behalve voor het rijden zelf. Te denken valt bijvoorbeeld aan het koelen van het voertuig, het openen van de laadklep, de palletwagen en uiteraard de apparatuur in de cabine.
Ildiz: "SolarOnTop zorgt er voor dat stationair draaien van de motor op parkeerplaatsen niet langer nodig is en verlaagt het brandstofverbruik tijdens het rijden zelf. Daarmee kunnen vrachtwagens jaarlijks 2.300 liter diesel besparen en een forse CO2-reductie realiseren. Met één SolarOnTop haal je twee personenauto’s van de weg."
Enorm potentieel
Dit najaar wordt de eerste serie van 70 SolarOnTop zonnepanelen aan Nederlandse transporteurs geleverd en is de onderneming gereed om op te schalen. Tegelijkertijd vindt een uitrol van het systeem plaats naar andere vervoerders. Hoe groot de volumes komend jaar zullen worden is volgens Ildiz lastig te zeggen. "Het potentieel is enorm. Er rijden in de wereld immers miljoenen trucks rond en vervoer is grensoverschrijdend. We richten ons vooralsnog op Nederland en België en zien tegelijkertijd kansen in Duitsland en Frankrijk. Verder is onze business case zeer interessant voor warme en zonnige landen als Italië en Spanje. De deur voor belangstellenden uit de omringende EU-lidstaten staat wagenwijd open al benaderen wij hen in dit stadium vooralsnog niet actief."
Energiemanagement systeem
Ildiz zegt klaar te zijn om door te pakken en is ervan overtuigd dat iedere trailer die in 2030 wordt verkocht en daarvoor geschikt is, voorzien zal zijn van zonnepanelen. "Simpelweg omdat daar zowel een financiële als ecologische business case voor is. De complexiteit zit hem echter niet in de zonnepanelen zelf, maar wel in het op de juiste manier kunnen laten werken van het complete systeem. Wij kunnen die oplossing aanreiken: het IM Efficiency energiemanagement systeem dat voor een maximale brandstofbesparing zorgt."


