Dit is volgens het CBS mede te verklaren door prijsstijgingen die de laatste maanden zijn doorgevoerd en de populariteit van elektrische auto’s. De branche heeft nog altijd te maken met chiptekorten en gebrek aan personeel Ook de oorlog in de Oekraïne begint een rol te spelen.
Prijsstijgingen
De afgelopen maanden stegen de prijzen van occasions en nam de verkoop van elektrische voertuigen door de gestegen benzineprijzen toe. Gespecialiseerde reparatiebedrijven zetten in het eerste kwartaal 15,5 procent meer om dan een jaar eerder.
Mede door de toegenomen vraag naar EV’s steeg de import van nieuwe personenauto’s met 8,4 procent. Ook deze branche heeft te lijden onder een haperende onderdelenvoorziening. Door de oorlog in Oekraïne sloten meerdere fabrieken de deuren waardoor de onderdelenvoorziening in het nauw kwam. Ook trokken autofabrikanten zich terug uit Rusland.
Zwaardere bedrijfsautobranche
De zwaardere bedrijfsautobranche behaalde in Q1 eveneens een omzetgroei van 12,6 procent. Wel kreeg de sector te maken met sluitingen van fabrieken. Door de oorlog in Oekraïne waren bepaalde onderdelen, zoals kabelbomen, moeilijker leverbaar en heeft men nog steeds last van chiptekorten.
Gespannen arbeidsmarkt
Net als in andere branches speelt ook bij de auto- en motorbranche de gespannen arbeidsmarkt. Ongeveer 23,4 procent van de bedrijven gaf in het tweede kwartaal van 2022 aan een tekort aan arbeidskrachten te hebben. In het eerste kwartaal van dit jaar waren er in de branche 7.300 vacatures, het hoogste aantal sinds 1997.