De verschillen per regio zijn groot. Terwijl er in China het afgelopen jaar 20,7 miljoen auto’s van de band liepen (+7,1%), daalde de productie in Japan met 4,9 procent tot 6,6 miljoen voertuigen. Ook de autoproductie in Noord Amerika leverde 2,4 procent in en kwam uit op 9,5 miljoen eenheden. Door het tekort aan halfgeleiders kromp de productie in de EU in 2021 met 7,1 procent tot ruim 10 miljoen stuks.
Wereldwijde verkoop +3,6%
De verkoopontwikkeling van nieuwe personenauto’s liet een vergelijkbaar beeld zien en nam mondiaal met 3,6 procent toe tot 65,9 miljoen voertuigen. Dit volume ligt ongeveer 10 miljoen exemplaren onder het niveau van 2019. De resultaten per regio zijn als volgt: EU (9,7 mln; -2,4%); Noord Amerika (13,97 mln; +6,1%); China (20,1 mln; +1,6%); Japan (3,69 mln; -3,7%) en Zuid-Korea (1,49 mln; -9,5%).
Inflatie daalt
Over de economische vooruitzichten zegt ACEA, dat zich baseert op de voorspellingen van de Europese Commissie, te verwachten dat het Europese Bruto Binnenlands Product (BBP) dit jaar met 4 procent zal toenemen en in 2023 naar raming een plus van 2,8 procent zal laten zien. Hoewel de prijzen van energie, goederen en diensten voorlopig hoog blijven, verwacht ACEA dat met een stabilisering van de energieprijzen en het verminderen van de leveringsproblemen, het Europese inflatiecijfer eind dit jaar scherp daalt tot gemiddeld 3,9 procent om in 2023 uit te komen op 1,9 procent.