Nieuws

Plannen voor nieuwe auto­belastingen bieden goede aanknopingspunten

Het demissionaire kabinet maakte vandaag denkrichtingen voor de herziening van het auto­belastingstelsel bekend. Hierin staan nieuwe ideeën voor een tenaamstellings­belasting die de Belasting van Personen­auto's en Motorfietsen (bpm) moet vervangen, wegen­belasting (mrb) op basis van oppervlak in plaats van gewicht én een vorm van auto­belasting per gereden kilometer. De coalitie van ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA ziet hierin goede aanknopingspunten voor afspraken over eerlijke en toekomst­bestendige auto­belastingen die duurzame keuzes belonen. En dat is hard nodig.

Plannen voor nieuwe autobelastingen bieden goede aanknopingspunten

Betalen per gereden kilometer

In de plannen wordt een flexibele auto­belasting per gereden kilometer als optie aangegeven. Dat betekent dat een vorm van auto­belasting per gereden kilometer mogelijk wordt. De coalitie van ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, VNA en Natuur & Milieu – die zich gezamenlijk al lange tijd inzetten voor een toekomst­bestendig auto­belasting­systeem - zijn positief over deze mogelijkheid. ‘Dit is eindelijk een stap in de richting van een eerlijk systeem dat duurzame keuzes beloont. Wie meer rijdt, betaalt meer, wie zijn of haar auto minder gebruikt, gaat ook echt minder betalen. Het is essentieel dat het een belasting­systeem is dat elektrisch rijden de aantrekkelijke optie maakt.’

Tenaamstellings­belasting

Het idee voor een nieuwe tenaamstellings­belasting is eerlijker en effectiever dan het introduceren van bpm op elektrische auto’s, vinden de organisaties. Want de aanschaf­belasting wordt verdeeld over nieuwe en tweedehands­auto’s en geeft een belangrijke stimulans voor duurzame mobiliteit: het verlaagt de drempel voor consumenten om direct voor een nieuwe elektrische auto te kiezen, waardoor de vernieuwing van het wagenpark versnelt en de emissies sneller dalen.
Tegelijkertijd is het cruciaal dat de tenaamstellings­belasting zo laag blijft dat deze geen belemmering vormt voor huishoudens om over te stappen op elektrisch rijden. Immers, de transitie naar duurzame mobiliteit heeft juist de massa van particuliere huishoudens nodig om echt succesvol te zijn. In ruim 80 procent van de gevallen kiezen huishoudens voor een tweedehands auto.

Een eventuele invoering van een tenaamstellings­belasting moet volgens de organisaties daarom altijd gepaard moeten gaan met aanvullende maatregelen die tweedehands elektrische personen­auto’s aantrekkelijker maken. ‘Op die manier kunnen ook twijfelende particulieren worden overgehaald om de overstap naar elektrisch rijden te maken.’

Mrb-grondslag

De huidige motorrijtuigen­belasting (mrb) benadeelt elektrische auto’s extra ten opzichte van brandstof­auto’s door hun meergewicht. Het is niet logisch dat een vergelijkbaar schoner alternatief meer kost dan zijn tegenhangers op brandstof. De huidige vormgeving van de mrb is daarom aan vernieuwing toe.
Voor de korte termijn is er een generieke tariefkorting voor EV’s ingevoerd. Maar dit is geen structurele oplossing: het meergewicht varieert per segment, waardoor kleine auto’s te weinig compensatie krijgen en grote auto’s te veel. Het ministerie overweegt nu de mrb-grondslag van gewicht om te zetten naar vloeroppervlak.

De coalitie van ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, VNA en Natuur & Milieu vindt het een interessante optie om de voordelen van een kleinere hervorming van de mrb te onderzoeken, met behoud van de huidige tariefstructuur, maar met meer aandacht voor de transitie naar elektrisch rijden. Bijvoorbeeld in de vorm van een aparte tabel voor stekker­auto’s. Zo blijft de mogelijkheid open voor de echte hervorming, waarbij de mrb samen met een deel van de accijns kan worden omgezet naar een tarief per gereden kilometer.

Sectie­manager Personen­auto's en lichte bedrijfs­wagens

Sacha Boedijn

Bekijk profiel Sacha Boedijn