‘Het is nu nog een “kip-ei”verhaal: er is een gebrek aan tankinfrastructuur – dat maakt de aanschaf van een voertuig op waterstof minder aantrekkelijk. En doordat er een beperkt aantal waterstofvoertuigen zijn, komen er vooralsnog weinig nieuwe waterstoftankstations bij. Bovendien is het tanken van waterstof nog veel duurder dan bijvoorbeeld diesel. Dat moet veranderen om de ontwikkeling van waterstof te versnellen.”
“Voor vervoer over langere afstanden – zeker voor zware voertuigen zoals vrachtswagens en bussen – heeft waterstof enorme potentie. “Wij geloven in de toekomst van groene waterstof. Batterijen voor elektrisch aangedreven vrachtwagens zijn zwaar – dat gaat ten koste van de lading. En het opladen duurt veel langer dan het tanken van waterstof. RAI Automotive Industry pleit er voor om de netwerkkosten en belastingen voor waterstof te verlagen. Laten we ook niet vergeten dat we de hele waterstofketen in Nederland kunnen opbouwen – duurzaam opgewekte elektriciteit kan worden omgezet in waterstof - daarmee verduurzamen en versterken wij onze economie en worden we minder afhankelijk van buitenlandse energie.”
Benieuwd naar het item over waterstof op RTL Nieuws? Lees hier meer: link