Het SWOV rapport dat In opdracht van Rijkswaterstaat is opgesteld, geeft een overzicht van cijfers uit onderzoeken naar verkeersveiligheidseffecten van geavanceerde rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS). Hoewel de hoeveelheid beschikbare cijfers, en daarmee de betrouwbaarheid van bevindingen, nog beperkt is, geven de cijfers die zijn gevonden naar het oordeel van de SWOV een overwegend positief beeld van deze effecten.
Wisselende effecten
Voor combinaties van ADAS zijn de effecten volgens het onderzoek wisselend. Hoewel ook verbeteringen van de verkeersveiligheid worden gerapporteerd voor de meeste combinaties, zijn de cijfers mogelijk minder positief dan voorspeld vanuit de theorie, stelt de SWOV. Dit zou te maken kunnen hebben met ‘redundantie’ van ADAS-systemen, in de zin dat ze functioneren in dezelfde situaties en dezelfde ongevallen voorkomen, of met onvoorziene negatieve effecten. Bestuurders kunnen bijvoorbeeld te veel vertrouwen stellen in de technologie ('overtrust') wat leidt tot onvoldoende aandacht voor de rijtaak, of juist te weinig vertrouwen ('undertrust') wat ertoe leidt dat ze ADAS niet gebruiken, waardoor potentieel voordelige effecten zich minder voordoen dan verwacht.
Het volledige SWOV-rapport is hieronder te downloaden.