Een op de vijf respondenten stelt volgens hem de aankoop van een auto uit, ruim een kwart ziet er helemaal van af en nog eens een vijfde heeft de auto al de deur uit gedaan. Daarnaast zorgt delen ervoor dat auto’s bijna 30% minder worden gebruikt.
Nederland telde per 15 september 2024 ruim 43.500 deelvoertuigen, waarvan ruim 26.500 deelfietsen (-3%), 7.464 particuliere deelauto’s (-6%), 8.571 deelscooters (-19%) en 927 deelbakfietsen (-14%). De verwachting is dat het aanbod in 2025 weer gaat groeien.
Grote steden aan kop
Deelmobiliteit blijft in absolute aantallen voornamelijk geconcentreerd in grote steden, zoals Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Groningen. Maar ook kleinere gemeenten als Wageningen en Culemborg hebben een relatief hoog aantal deelvoertuigen.
Helft deelauto’s elektrisch
Een derde van de Nederlanders heeft een deelauto binnen 400 meter loopafstand van huis. Voor meer dan tien gemeenten geldt dit voor ruim 80% van hun inwoners. Verder valt op dat het wagenpark van deelauto’s veel verder is in de elektrificatie dan privéauto’s. Met een lichte stijging ten opzichte van 2023 is nu meer dan de helft van de deelauto’s in Nederland elektrisch.
Goede businesscase uitdaging
De grootste uitdaging voor aanbieders van deelmobiliteit is het rondkrijgen van de businesscase, stelt Ronald van der Weerd van CROW vast. ‘Stijgende kosten voor verzekering, vergunningen en belastingen dwingen hen om zich te focussen op winstgevende gebieden. Tegelijkertijd biedt de groeiende aandacht van overheden en bedrijven kansen voor verdere ontwikkeling van deelmobiliteit. Zowel in de drukke steden als in landelijke regio’s waar het openbaar vervoer steeds verder verschraalt.’