Ook minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) en staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) zetten hun handtekening. In het convenant zijn afspraken vastgelegd waarmee invulling wordt gegeven aan de gezamenlijke doelstelling om emissies in de bouw door werk-, voer- en vaartuigen te reduceren. De Bruijn tekende in Utrecht ook het ‘Afsprakenkader Emissieloos Touringcarvervoer’, om de inzet en het gebruik van bussen in dit specifieke segment te stimuleren.
Hoge ambities
“Als RAI Vereniging zetten wij ons al jaren in voor duurzame mobiliteit in Nederland”, zegt De Bruijn. “Om de hoge ambities te kunnen waarmaken zijn duidelijke afspraken en goede samenwerking onontbeerlijk. Daarom hebben wij dit convenant ondertekend.”
Het programma SEB is opgericht door de Rijksoverheid, in samenwerking met provincies, gemeenten, waterschappen, brancheorganisaties en kennisinstellingen. Het richt zich op de verduurzaming van bouwmaterieel dat wordt ingezet in de bouwsector. Het betreft dan bedrijven die zich richten op nieuwbouw, onderhoud, verbouw of sloop van gebouwen. De bouwsector is voor de Nederlandse welvaart en economie van essentieel belang: zo wordt er gewerkt aan onder andere de woningbouwopgave, de energietransitie en onze infrastructuur. Daarvoor zijn allerlei werk-, voer- en vaartuigen hard nodig.
Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel
De transitie naar schoon en emissieloos bouwmaterieel brengt kosten met zich mee. Daarom is de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) in het leven geroepen. Deze subsidie is beschikbaar voor de aanschaf van - en de ombouw naar uitstootvrije werk-, voer- en vaartuigen voor de bouwsector. Denk aan vrachtwagens, zoals kiepwagens, betonmixers, opleggers en bakwagens. Maar ook lichte bedrijfswagens, zoals aannemersbusjes, pick-ups en bestelwagens met een open laadbak. Ook voor ideeën en innovaties die de transitie ondersteunen is binnen de regeling geld beschikbaar. De Bruijn: “Dit jaar bedroeg het startbudget 36 miljoen euro, maar de regeling was meteen op dag één al overtekend. Dat hadden we eigenlijk al wel verwacht. In september 2023 is daarom het budget met 6 miljoen euro verhoogd.”
Besluit bouwwerken leefomgeving
Vanaf 1 januari 2024 gaat het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) in, met regels over veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en bruikbaarheid van bouwwerken. Vanaf dan moeten bouwers onder andere adequate maatregelen nemen om stikstofemissies te beperken. “Het definiëren, toetsen en controleren van die maatregelen kan veel tijd kosten. Het program SEB ontzorgt organisaties daarin”, aldus De Bruijn.
Afsprakenkader Emissieloos Touringcarvervoer
Met het ‘Afsprakenkader Emissieloos Touringcarvervoer’ maken de Rijksoverheid, samen met de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en RAI Vereniging de inzet en het gebruik van emissieloze touringcars in nul-emissiezones mogelijk. Dat betekent onder meer dat de laadinfrastructuur moet worden uitgebreid, vooral bij veel bezochte bestemmingen en parkeerterreinen. Ook komt er een subsidieregeling voor touringcarbedrijven om ervaring met emissieloos vervoer op te doen.


