Nieuws

Automotive toeleveranciers dringen aan op technologie-neutrale strategie tijdens ontmoeting met voorzitter Von der Leyen

CEO’s uit de Europese toeleverings­industrie voor de auto­sector hebben vandaag een ontmoeting gehad met voorzitter Ursula von der Leyen in het kader van de derde Strategische Dialoog, die acht maanden geleden werd gelanceerd om de toenemende crisis in een voor de Europese economie vitale sector aan te pakken. Toeleveranciers benadrukten dat alleen een technologie-neutrale aanpak de zekerheid en flexibiliteit kan bieden die nodig zijn om de huidige structurele uitdagingen het hoofd te bieden.

Automotive toeleveranciers dringen aan op technologie-neutrale strategie tijdens ontmoeting met voorzitter Von der Leyen

“Vandaag hebben we de dialoog voortgezet die in de winter begon. Er is overeenstemming dat we moeten samenwerken om de transformatie te laten slagen. En het is een aanzienlijke opgave, niet alleen om laadinfrastructuur en kaders voor elektrificatie uit te rollen, maar ook om ervoor te zorgen dat het juiste beleid aanwezig is. Er is bovendien weinig tijd, en we moeten in de komende maanden tot effectieve oplossingen komen,” aldus Matthias Zink, voorzitter van CLEPA. “We moeten ambitieuze klimaatdoelen behouden, maar samen het pad uitstippelen. Een substantiële en tijdige herziening van de CO₂-regelgeving, echte openheid voor alle klimaatneutrale technologieën – waaronder het bevriezen van de utility factor voor plug-in hybrides – en doortastende stappen richting een realistisch regelgevend kader dat ook ruimte biedt voor hybrides, range extenders, waterstof en hernieuwbare brandstoffen, zijn essentieel. Alleen focussen op volledig elektrische oplossingen brengt het risico met zich mee dat het flexibele, klimaatneutrale technologieportfolio – waarin Europa al wereldwijd toonaangevend is – buitenspel wordt gezet.”

Hij voegde daaraan toe: “Om de industriële toekomst van Europa veilig te stellen, moet de EU ook dringend aanpakken hoe we productie, R&D en knowhow in Europa kunnen behouden, lokale toegevoegde waarde in onze voertuig­en kunnen garanderen en kritieke capaciteiten in de gehele toeleveringsketen veiligstellen – niet alleen in batterijen, halfgeleiders en software. Tegelijkertijd zijn langetermijnoplossingen nodig om structurele uitdagingen aan te pakken, zoals hoge energiekosten en administratieve lasten.”

Volgens recente cijfers hebben toeleveranciers in de auto-industrie een kosten­nadeel van 15–35% ten opzichte van wereldwijde concurrenten, veroorzaakt door hoge energie- en loonkosten, regeldruk en gefragmenteerde EU-kaders. Bedrijven kampen bovendien met forse banenverlies: in 2024 werden meer dan 54.000 banen geschrapt, en dit jaar wordt al gerekend op nog eens 22.000, doordat fabriekssluitingen en stilgevallen investeringen hun tol eisen.

Een volgende bijeenkomst van de Strategische Dialoog wordt in december verwacht.