"Ik geloof in de innovatieve kracht en technologische expertise van de Europese toeleveringsindustrie voor de automotive sector. Daarom ben ik in 2018 lid geworden van CLEPA. Nu kijk ik uit naar een tweede termijn als voorzitter. Ik wil alle CLEPA-leden bedanken voor het vertrouwen in deze cruciale periode voor de toekomst van de Europese auto-industrie," aldus Matthias Zink.
"Er liggen veel uitdagingen voor ons. Maar belangrijker nog: door ons harde werk zijn er ook nieuwe kansen ontstaan. Meer dan ooit tevoren luisteren beleidsmakers naar onze ideeën en voorstellen, en reageren ze daarop," vervolgt Zink. "Juist nu zijn vertrouwen, openheid en eensgezindheid belangrijker dan ooit. En dat is precies wat ik ervaar wanneer ik nationale brancheorganisaties bezoek en met onze leden spreek. Ik wil ook de CLEPA-organisatie bedanken voor hun voortdurende steun, inzet en het hoogwaardige werk dat zij in alle teams leveren. Die sterke basis geeft mij vertrouwen en optimisme om de uitdagingen aan te gaan."
"Europa staat op een kantelpunt, gedreven door de transitie en toenemende wereldwijde concurrentie. Automotive toeleveranciers staan in de frontlinie van innovatie. Zij ontwikkelen de componenten en oplossingen voor schone voertuigen die Europa helpen bij de overgang naar groenere en slimmere mobiliteit. Dankzij onze expertise bevinden we ons in een unieke positie om deze transitie vorm te geven op een manier die ook de concurrentiekracht versterkt en groei stimuleert."
Meer dan 100 deelnemers, afkomstig van nationale brancheorganisaties en bedrijfspartners uit de gehele automotive toeleveringsindustrie, namen deel aan de General Assembly, samen met hooggeplaatste EU-functionarissen. De agenda richtte zich op urgente handelsvraagstukken, de transitie naar connected en geautomatiseerde mobiliteit, en de toekomst van EU-automotive innovatie.
Mevrouw Pauline Weinzierl, hoofd van de afdeling van het directoraat-generaal Handel (DG TRADE) van de Europese Commissie, benadrukte het belang van economische veiligheid, terwijl tegelijkertijd Europa’s strategische autonomie gewaarborgd moet blijven te midden van toenemende wereldwijde concurrentie.
Mevrouw Jane Amilhat (DG Onderzoek & Innovatie) en de heer Max Lemke (hoofd van de IoT-afdeling, DG CNECT) verzorgden beide een keynote en namen deel aan het panel ‘Perspectieven op toekomstig EU-onderzoek & innovatie in de automotive sector’.
CLEPA Secretaris-Generaal, de heer Benjamin Krieger, begeleidde de goedkeuring van de samenstelling van het ledenbestand van de vereniging en andere formele zaken, en stond stil bij de uitdagingen die voor ons liggen:
"De klimaatambities van Europa zijn politiek gedurfd, maar we moeten de technische en economische haalbaarheid van de CO₂-regelgeving heroverwegen om deze realistisch en mensgericht te maken. Automotive toeleveranciers zijn essentieel voor de groene en digitale transitie, maar een sector die onder druk staat kan alleen leveren met een technologie-neutrale benadering die innovatie, vraag en werkgelegenheid stimuleert. Een pragmatische, realistische dialoog met beleidsmakers is cruciaal."
De General Assembly bevestigde daarnaast de benoeming van nieuwe en herkozen leden van het CLEPA-bestuur en verwelkomde 9 nieuwe leden:
Nieuwe volledige leden:
– BACC
– HENGST
– HL Mando
– HORSE
– Murata
– Veoneer
Nieuwe geassocieerde leden:
– OXA
– Mobileye
– Alcoa Wheels
De General Assembly bevestigde CLEPA’s strategische inzet om zich te blijven inzetten voor een veerkrachtige, innovatieve en concurrerende Europese toeleveringsindustrie, en riep op tot voortdurende samenwerking met beleidsmakers om duurzame vooruitgang te waarborgen.