Een nieuwe studie van Roland Berger, in opdracht van CLEPA, de Europese brancheorganisatie van toeleveranciers in de auto-industrie, benadrukt dat Europese leveranciers te maken hebben met een kostennadeel van 15–35%, voornamelijk veroorzaakt door hoge energie- en loonkosten, regeldruk en gefragmenteerde kaders. Ondertussen combineren landen als China en de VS industriële steunmaatregelen met beschermingsmechanismen, waardoor structurele nadelen en oneerlijke concurrentie ontstaan.
Volgens de studie loopt zonder urgente EU-actie tot 23% van de Europese waardetoevoeging tegen 2030 gevaar, door de gecombineerde effecten van de aandrijflijntransitie en waardeoverdracht buiten de EU. In de praktijk zou Europa tot 350.000 banen kunnen verliezen, wat zowel de werkgelegenheid als de bredere maatschappelijke bijdrage van de sector zou aantasten.
“Europa voert een beslissende strijd om zijn industriële soevereiniteit,” zei Benjamin Krieger, secretaris-generaal van CLEPA. “Leveranciers zijn bereid te investeren en te innoveren, maar zij kunnen dat niet doen op een ongelijk speelveld. Het behoud van een concurrerend en veerkrachtig ecosysteem voor de auto-industrie in de EU vereist dringende, marktgedreven actie door de sector en gerichte beleidsmaatregelen, om Europa’s aantrekkelijkheid als locatie voor productie, R&D en investeringen te versterken. Dit omvat het aanpakken van belangrijke vestigingsfactoren zoals elektriciteitsprijzen en regeldruk, en ook het overwegen van beleid om EU-lokale inhoud in voertuigen te waarborgen, zodat knowhow en productiecapaciteit behouden blijven.”
Toeleveranciers, die 1,7 miljoen mensen in Europa in dienst hebben en jaarlijks €30 miljard investeren in R&D, dringen er bij beleidsmakers op aan om:
- Snel de concurrentieproblemen aan te pakken, door opties te onderzoeken om structurele kosten te verlagen en bureaucratie terug te dringen.
- Technologische openheid bij de verduurzaming te waarborgen, via een snelle herziening van de regelgeving voor CO₂-normen voor personenauto’s, bestelwagens en vrachtwagens.
- Een dialoog te starten over maatregelen om lokale productie, R&D-investeringen en cruciale knowhow in de regio te behouden, de lokale inhoud in EU-voertuigen te beschermen en essentiële EU-capaciteiten in belangrijke componenten veilig te stellen, niet alleen voor batterijen, maar ook voor halfgeleiders en software.
Europa kan het zich niet veroorloven aan de zijlijn te blijven staan terwijl concurrenten daadkrachtig handelen. Het voortbestaan van de Europese toeleveringsketen voor de auto-industrie, en de sectoren die daarvan afhankelijk zijn, vraagt om onmiddellijke en gecoördineerde actie. De keuze is duidelijk: óf Europa’s industriële soevereiniteit vandaag veiligstellen, óf het risico lopen die morgen te verliezen.